Eind februari verliet Project 817 voor het eerst de Feadship-werf op Kaag. Een opmerkelijk jacht, gebouwd voor een ervaren en milieubewuste eigenaar. Voor zijn nieuwe, 94 meter lange Feadship stelde hij een ambitieus doel: een milieu-impact, ongeveer gelijk aan zijn eerste Feadship – dat 32 meter korter was.
Met deze uitdaging gingen engineers en Royal Van Lent Shipyard aan de slag. Een zeer geavanceerd, hybride voorstuwingssysteem draagt flink bij aan de beoogde eco-vriendelijke prestaties van Project 817. Hiermee kan het jacht op dieselelektrische kracht ongerepte wateren doorkruisen met een comfortabele 12 knopen. Alle uitlaatgassen worden in deze modus effectief behandeld via de Tier III-katalysatoren en roetfilters. De grote accubank garandeert een optimale generatorbelasting en altijd voldoende stroom. In de diesel direct-modus is de topsnelheid 20 knopen.
Ook op andere terreinen kent Project 817 geavanceerde groene technologie. Denk bijvoorbeeld aan de afvalverwerkingsinstallatie en systemen om restwarmte – die anders onbenut zou zijn - terug te winnen. Veel innovatieve Feadship-kennis en vakmanschap ging naar een super-efficiënt functionerende airconditioning – erg belangrijk om opgewekte energie zo economisch mogelijk te gebruiken. Zéker op een jacht met ramen van vloer tot plafond.
De gigantische glazen constructies vormen een prominent onderdeel van het ontwerp van Feadship Studio De Voogt en Azure. Ook in het interieur - een open strandhuisstijl - van Peter Marino Architects spelen ze een sleutelrol. ‘Less is more’ vindt de eigenaar, en die zienswijze komt steeds in het ontwerp terug. Strakke lijnen zijn de boodschap. Op Project 817 is bijvoorbeeld gekozen voor gladde, elektrische schuifdeuren. Een oplossing die zich vloeiend voortzet in de toegangsdeuren tot crew- en gastenverblijven en dekkasten. Ook hier: geen grepen, scharnieren en uitsparingen.
De slanke, parelwitte romp van Project 817 is ontworpen, geëngineerd en gebouwd om super-efficiënt door het water te glijden, met een relatief bescheiden motorvermogen. Toch is ruimte gevonden voor de grootste tender en langste rompdeuren ever op een Feadship. Wil je meer weten over deze opvallende, nieuwe aanwinst in de Feadship-vloot? Volg ons op onze socials en blijf op de hoogte van alle details die nog worden onthuld.
Volg ons op social: