De BOAT International World Superyacht Awards 2021 van zondag 5 september werd een feest voor Feadship. Maar liefst twee prestigieuze prijzen werden in de wacht gesleept (terwijl de concurrentie toch echt niet mis was). De jury lauwerde Moonrise in de categorie Displacement Motor yachts (3000 GT+). Istros werd uitgeroepen tot Best Rebuild.

De winnaars van de Neptunus-trofeeën 2021 werden bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse galaceremonie in Monte Carlo. Eigenaren, jachtbouwers en andere belangstellenden vormden een stijlvol, deskundig publiek. De jury bestond uit eigenaren van superjachten; het maakte de prijzen extra gewild.

Verdiend winnaar

Moonrise (99,95 meter) werd door de jury omschreven als ‘een verdiend winnaar’ in haar categorie. Het exterieurontwerp van Feadship De Voogt Naval Architects viel bijzonder in de smaak vanwege de aantrekkelijke-, strakke belijning en een schat aan fraaie details. De dekken bieden veel ruimte en faciliteren op alle mogelijke manieren een aangenaam verblijf. De behoefte aan een helikopterlandingsplaats op het voordek werd voorzien door Feadship; een suggestie waar de eigenaar in mee ging en waar hij, met de geldende Covid-19 beperkingen, extra blij mee was.

Oogstrelend

Voor het interieur van Moonrise creëerde Rémi Tessier “een oogstrelende, moderne stijl,” aldus de jury. “Hierin heeft hij de luxueuze accenten verwerkt – echt ‘Tessier’.” Over de zorgvuldig enginering zei de jury waarderend: “Deze is volgens de hoge Feadship-kwaliteitsnormen en garandeert een extreem laag geluids- en trillingsniveau.”

‘Klassiek met een modern hart’

De tweede World Superyacht Award voor Feadship viel in de Rebuild-klasse; jachten die een compleet nieuw interieur, machinepark en systemen hebben gekregen. De 42 meter lange Istros won overtuigend. Met alle respect voor het oorspronkelijke, fraaie ontwerp herbouwde de werf van Feadship Makkum Istros tot een hightech, milieuvriendelijk superjacht. De juryleden onderstreepten hun keuze met: “Deze schoonheid uit 1954 is een inspirerend eerbetoon aan circulair denken.”

De eigenaar van Istros besloot het jacht tot de kale romp te strippen en het volledig opnieuw op te bouwen. Zo wilde hij de oorspronkelijke identiteit van het schip behouden. Het juryrapport beschouwde de creatie van een nieuwe aluminium bovenbouw en het vervangen van het interieur en de machines in slechts elf maanden als ‘een uitstekende prestatie’. “Gasten op Istros ervaren nu de sfeer van een jacht uit de jaren ‘50, met de looks en elegante lijnen van weleer. Tegelijkertijd heeft deze klassieker een modern hart. De werking van elk onderdeel van machines en technologie aan boord is uitstekend geregeld.”

Lof

Met haar 75 meter lengte dong Arrow mee naar de eerste plaats in de categorie Displacement Motor Yachts van 1.600GT naar 2.999GT. Zij viel nèt buiten de prijzen, maar kreeg welgemeende lof toegezwaaid.

Meer nieuws