De geschiedenis van Van der Loo Yacht Interiors, dochterbedrijf van Royal Van Lent Shipyard, is best bijzonder. Je moet van goeden huize komen om zó lang, zó succesvol te blijven bestaan. Een verhaal over vakmanschap, vernieuwen en kansen grijpen.

Het is 1952. De naoorlogse economie komt op stoom, de vraag naar luxe motorjachten neemt een vlucht. Dat is goed nieuws voor de scheepswerf op Kaageiland van Cornelis van Lent. Samen met zijn zonen Theo en Jan bouwt Van Lent fraaie jachten en brengt deze internationaal aan de man onder de naam Feadship. Een mooie nieuwe opdracht is juist binnengehaald; Van Lent zoekt een bedrijf dat de interieurbetimmering voor zijn rekening kan nemen. Niet de eerste de beste. Het moet topklasse worden. Van Lent besluit de firma Van der Loo in Waddinxveen te benaderen.

Strategische keuze

Voor Meubelfabriek A. van der Loo & Zoon (Arie en zoon Gerardus) biedt het nieuwe contact een interessante kans. De directies van beide bedrijven hebben dezelfde kijk op vakmanschap en productkwaliteit; een must, vinden ze beide, om van de samenwerking een succes te kunnen maken. Wel vraagt het een belangrijke strategische keuze, namelijk voor een nieuwe specialisatie: op maat gesneden luxe-interieurs voor zeegaande jachten. De directie wikt en weegt en zegt ‘ja’. En zo begint een langdurige en vruchtbare samenwerking.

Timmermanswinkel

Het vakmanschap dat Van Lent vindt in Waddinxveen komt niet uit de lucht vallen. Van der Loo heeft in 1952 al ruim honderd jaar ondernemen in de benen. Grondlegger is Cornelis van der Loo. Eind 1837 koopt hij als jonge man een huis aan de Dorpstraat in Waddinxveen. Het gaat Cornelis goed! In 1844 mag hij zich meestertimmerman noemen na een aantal jaren in de leer te zijn geweest. Datzelfde jaar start hij trots zijn eigen timmermanswinkel, in zijn schuur. Zijn zoontje Arie is dan net een jaar oud. Cornelis heeft twee rechterhanden. Hij is ook molenmaker en slotenmaker. Zo redt hij met enige regelmaat bij nacht en ontij mensen die hun deur niet meer open krijgen.

Van vader op zoon

Cornelis heeft een passie voor zijn vak en een goed oog voor ‘de markt’. Hij schakelt al snel over op de fabrieksmatige productie van ronde stokken voor gereedschappen, Ook maakte hij latten voor de betengeling van muren. Zodra Arie oud genoeg is, komt hij in het bedrijf van zijn vader. Als Cornelis in 1870 op 61-jarige leeftijd overlijdt, is Arie er klaar voor om het bedrijf voort te zetten.

Groei en verandering

De komst van de stoommachine zorgde al eerder in Engeland voor een industriële revolutie. In de tweede helft van de 19e eeuw waait de wind van verandering ook door Nederland. Arie van der Loo heeft het ondernemerschap van zijn vader geërfd en gaat mee met zijn tijd. Tegen de eeuwwisseling stapt hij over op de seriematige productie van houten artikelen voor landbouw en huishoudelijk gebruik. Niet lang daarna begint hij met de fabricage van meubels. Daarmee wordt de firma Van der Loo de eerste meubelfabriek van Waddinxveen. Er volgen er meer; op het hoogtepunt, begin 20e eeuw, zijn het er 22.

Olie

Al gauw verdienen zo’n dertig werknemers hun brood bij Meubelfabriek A. van der Loo & Zoon’ (Arie en zoon Gerardus). Eén van hen is Hendrik Olie. In 1906 zet de dan 17-jarige jongen voor het eerst voet in de fabriek. Hij gaat in de leer voor timmerman/meubelmaker. Hendrik is ambitieus en intelligent. Als van Lent in 1952 voor de poort staat, is hij directeur. Gerardus staat naast hem als commissaris. Zoons Frans en Bram Olie volgen hun vader op in 1971 en worden zes jaar later zelfs eigenaar van het bedrijf.

Band bezegeld

De samenwerking tussen Van Lent en Van der Loo begint daadwerkelijk in 1953, met de bouw van motorjacht Ventura. Voor dit 23 meter lange jacht doet Van der Loo de interieurbetimmering – naar volle tevredenheid. Zo’n 200 jachten later, in 1985, wordt de band tussen beide bedrijven verder verstevigd. In dat jaar wordt Van der Loo Yacht Interiors B.V. een zelfstandige, 100% dochter van Jacht en Scheepswerf C. van Lent & zonen. De meubelmakerij kan zich in die positie verder uitbreiden en specialiseren.

Meer ruimte

In 1996 wordt op het Waddinxveense bedrijventerrein Coenecoop 208 een compleet nieuw bedrijfsgebouw neergezet. Het nieuwe, ruime pand is ingericht met de meest geavanceerde apparatuur. Hier leveren ruim veertig medewerkers mooi werk. Maar de Feadship-jachten worden groter. Van der Loo krijgt het daardoor steeds drukker en het personeelsbestand groeit. Rond 2010 zit het bedrijf alweer krap in zijn jasje; meer vloeroppervlak is gewenst. De oplossing ligt dichtbij huis; het naastgelegen pand Coenecoop 210 komt beschikbaar. Na een ingrijpende verbouwing neemt Van der Loo Yacht Interiors medio 2014 de vernieuwde en uitgebreide productiefaciliteit in bedrijf. Een sluis verbindt beide panden.

Vakmanschap = de basis

In 2021, 177 jaar na de start, gaat het Van der Loo Yacht Interiors, met 86 medewerkers en een goed gevulde orderportefeuille, nog steeds voor de wind. Het besluit uit 1952 om zich toe te leggen op de luxe jachtbouw bleek een goede zet; het vakmanschap van Van der Loo Yacht Interiors staat internationaal op de kaart. Een goede reputatie moet je echter steeds waarmaken. Dat doen we, onder meer door te blijven vernieuwen. Zo werken onze vakmensen in de Machinale met de modernste 3D CNC freesmachines en gebruiken de tekenaars het 3D tekenprogramma Siemens NX. Maar vooral steunen we op ons ambachtelijke vakmanschap; met veel senioriteit, maar ook steeds met jonge aanwas van het Hout- en Meubileringscollege. Want vakmanschap, dat is onze basis.


Meer nieuws

Bekijk alle