Duurzaamheid en Innovatie

Pionier in hybride aandrijving

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor de jachtindustrie. Wij stimuleren onderzoek naar de bouw en operatie van jachten op de meest duurzame manier en zien onszelf als een innovator. In 2015 leidde dat tot de tewaterlating van Feadship Savannah, het eerste hybride superjacht ter wereld. Behalve dat duurzaamheid steeds vaker een onderdeel van het wensen- en eisenpakket van onze klanten is, vinden we het ook onze eigen verantwoordelijkheid. Hoe werken we daar aan? 

Maximale efficiëntie in brandstofverbruik

Aan de hand van ‘vaardata' van de huidige vloot kunnen we berekenen wat de optimale vorm van een jacht is, rekening houdend met het verwachte gebruik door de opdrachtgever. We spelen daar op in door bij onze ontwerpen te streven naar de meest efficiënte rompvormen en duurzame aandrijving. Elektriciteit in combinatie met andere brandstoffen is steeds vanzelfsprekender. Zoals bijvoorbeeld in Feadship Obsidian (2023), dat een accucapaciteit heeft van 4,5 megawatt en kan varen op HVO (biodiesel). Alle moderne Feadships zijn in principe geschikt om te varen op fossielvrije of fossielarme brandstoffen zoals methanol, ethanol of biodiesel. Zelfs (groene) waterstof is mogelijk in de nieuwste Feadships.  
Feadship Savannah (2015)

Pionier in hybride aandrijving

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor de jachtindustrie. Wij stimuleren onderzoek naar de bouw en operatie van jachten op de meest duurzame manier en zien onszelf als een innovator. In 2015 leidde dat tot de tewaterlating van Feadship Savannah, het eerste hybride superjacht ter wereld. Behalve dat duurzaamheid steeds vaker een onderdeel van het wensen- en eisenpakket van onze klanten is, vinden we het ook onze eigen verantwoordelijkheid. Hoe werken we daar aan? 

Maximale efficiëntie in brandstofverbruik

Aan de hand van ‘vaardata’ kunnen we berekenen wat de optimale vorm van een jacht is, rekening houdend met het verwachte gebruik door de opdrachtgever. We spelen daar op in door bij onze ontwerpen te streven naar de meest efficiënte rompvormen en duurzame aandrijving. Elektriciteit in combinatie met andere brandstoffen wordt steeds vanzelfsprekender. Zoals bijvoorbeeld in Feadship Obsidian (2023), dat een accucapaciteit heeft van 4,5 megawatt en vaart op biodiesel. Alle moderne Feadships zijn in principe geschikt om te varen op fossielvrije of fossielarme brandstoffen zoals methanol, ethanol of biodiesel. Zelfs (groene) waterstof is mogelijk in de nieuwste Feadships.  
Feadship Savannah (2015)

Duurzame alternatieven voor schaarse grondstoffen

In de botenbouw wordt al honderden jaren teakhout gebruikt. Deze houtsoort heeft uitstekende eigenschappen als het gaat om levensduur, natuurlijke eigenschappen voor gebruikscomfort en tegen (zee)water. Het teakhout met de voor ons beste kwaliteitseigenschappen komt regelmatig uit landen met een dubieus regime. Als ‘Koninklijk’ bedrijf willen we daar geen zaken mee doen. Daarom experimenteren we volop met duurzame alternatieven zoals gelamineerd kweekteak of maplewood. Op het dak van ons kantoor in Hoofddorp ligt een paneel met verschillende teak-alternatieven, in ‘weer en wind’. Er gaat regelmatig een emmer zeewater overheen. Zo testen we de invloed van zout water op de materialen.  

Duurzame alternatieven voor schaarse grondstoffen

In de botenbouw wordt al honderden jaren teakhout gebruikt. Deze houtsoort heeft uitstekende eigenschappen als het gaat om levensduur, natuurlijke eigenschappen voor gebruikscomfort en tegen (zee)water. Het teakhout met de voor ons beste kwaliteitseigenschappen komt regelmatig uit landen met een dubieus regime. Als ‘Koninklijk’ bedrijf willen we daar geen zaken mee doen. Daarom experimenteren we volop met duurzame alternatieven zoals gelamineerd kweekteak of maplewood. Op het dak van ons kantoor in Hoofddorp ligt een paneel met verschillende teak-alternatieven, in ‘weer en wind’. Er gaat regelmatig een emmer zeewater overheen. Zo testen we de invloed van zout water op de materialen.  

Zonnepanelen, restwarmte en battery-packs

Onze ambitie is om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Op onze Feadship-locaties maken we zoveel mogelijk gebruik van door onszelf opgewekte elektriciteit. Denk aan duizenden zonnepanelen op de daken van onze werven, fabrieken en dokken, de opslag van door de zon opgewekte energie in battery-packs, het gebruik van industriële restwarmte op onze werf te Amsterdam en uiteraard het gebruik van ledverlichting waar mogelijk. En in 2024 leveren we het eerste Feadship op met 80m2 geïntegreerde zonnepanelen. 

Er is nog meer mogelijk

Op de afdeling kennis en innovatie van Feadship doen we doorlopend onderzoek naar duurzame innovatie. Niet zelden werken we daarbij samen met gerenommeerde universiteiten, zoals bijvoorbeeld de TU-Delft. We onderzoeken bijvoorbeeld verschillende verfsystemen die beter zijn voor mens en milieu en tegelijkertijd aan onze kwaliteitseisen voldoen. Ook hebben we aandacht voor de totale keten. De rompen van onze jachten bestaan voor een groot deel uit staal en bij de productie daarvan komt veel CO2 uitstoot kijken. Daarom volgen we de ontwikkeling van staalproducenten op de voet om in de nabije toekomst duurzaam geproduceerd staal te kunnen gebruiken. 

MIS JOUW DROOMBAAN NIET

Blijf op de hoogte van nieuwe en relevante vacatures