Cornelie (36) werkte tijdens de Coronaperiode als beveiliger op de Feadship-werf De Vries Scheepsbouw Makkum. “Vaak zag ik de schilders en dan vroeg ik: wat doe je? En waarom zo? Ik mocht een dag meelopen om te kijken wat het vak nou echt inhoudt. Dat smaakte naar meer…” “Schilderen is wel iets heel anders dan beveiligen! We spraken af dat ik een bbl-traject zou volgen. Daar ben ik nu – in 2023 – nog mee bezig. Als bbl-er werk je vijf dagen per week. Daarvan ga je een ochtend en een middag naar school, op de werf zelf. Op woensdag heb ik vakken zoals Nederlands, Engels en rekenen. Op donderdag krijg ik vaktheorie.” Cornelie vindt: “De combinatie werken en leren is fijn. Wat ik dan leer, kan ik meteen in praktijk brengen. En er zijn altijd collega’s die even willen helpen met wat extra uitleg.”

“Ik was echt trots”

Als je aan mij vraagt welk Feadship mijn favoriet is, dan zeg ik: geen. Ik vind ze namelijk allemaal mooi. Bouwnummer 1010 was het eerste waaraan ik mocht meewerken. Dus die voelt wel speciaal. Na maanden zag ik haar weggaan en dacht ik: ‘een stukje van mijn werk zit daarin’. Hoe gaaf is dat.” Cornelies dag begint om 7.10 uur, na de koffie. “Wat we dan doen is afhankelijk van de fase van afbouw. In de eerste fase bestaat het werk uit schuren, schoonmaken en aanbrengen van steeds een nieuw laagje plamuur. Dat proces duurt een paar maanden, want de romp moet spiegelglad worden. Daarna brengen we een primerlaag aan.” “De voorlaatste fase is het aanbrengen van de showcoat.” Door het schuren krijg je matte oppervlakken. Sommige oneffenheden zie je pas als je glanslak hebt aangebracht. Daarom brengen we een showcoat aan, zodat deze oneffenheden zichtbaar worden en gerepareerd kunnen worden voordat de laatste laag wordt aangebracht. Als er dus nog iets moet worden aangepast, dan nu! Ook na de showcoat fase controleren we alles. Dan maken we het schilderwerk af met de topcoat. Al die laagjes, de verf die we gebruiken en de kleuren vormen samen een verfsysteem. Dat is speciaal ontwikkeld voor het jacht waar we aan werken.”
Wat ik heel gaaf vind, is deel uitmaken van het team. Zo was ik één van de twaalf helpers bij een grote spuitsessie van de romp, met twaalf spuiters. Ik duwde de brug waar twee spuiters op lagen. Als je dan om je heen kijkt en ziet hoe iedereen soepel samenwerkt, dat is voor mij de kers op de taart.” “Bij mijn eigen, eerste showcoat spuitsessie was ik superzenuwachtig: je wilt het toch graag goed doen. Gelukkig hebben we een fijne groep collega’s. Die gaven me het vertrouwen dat ik het kon. Die eerste paar meters waren behoorlijk spannend. Na de laatste laag keek ik achterom en had ik een geluksmomentje. Het zag er zo mooi uit! Ik was echt trots op wat ik had gedaan.” Of ik blij ben met mijn carrièreswitch? Het werk is leuk en ons eindproduct prachtig. Ook heb ik fijne collega’s en een goede werkgever. Geen moment spijt.”

Cornelie

  • Functie: Bbl-Leerling Jachtschilder
  • Feadship Hero sinds: 2024
  • Vakgebied: Jachtschilderen
  • Bedrijf: De Vries Scheepsbouw Makkum
Cornelie (36) werkte tijdens de Coronaperiode als beveiliger op de Feadship-werf De Vries Scheepsbouw Makkum. “Vaak zag ik de schilders en dan vroeg ik: wat doe je? En waarom zo? Ik mocht een dag meelopen om te kijken wat het vak nou echt inhoudt. Dat smaakte naar meer…” “Schilderen is wel iets heel anders dan beveiligen! We spraken af dat ik een bbl-traject zou volgen. Daar ben ik nu – in 2023 – nog mee bezig. Als bbl-er werk je vijf dagen per week. Daarvan ga je een ochtend en een middag naar school, op de werf zelf. Op woensdag heb ik vakken zoals Nederlands, Engels en rekenen. Op donderdag krijg ik vaktheorie.” Cornelie vindt: “De combinatie werken en leren is fijn. Wat ik dan leer, kan ik meteen in praktijk brengen. En er zijn altijd collega’s die even willen helpen met wat extra uitleg.”
Foto van collega Rudie

“Ik was echt trots”

Als je aan mij vraagt welk Feadship mijn favoriet is, dan zeg ik: geen. Ik vind ze namelijk allemaal mooi. Bouwnummer 1010 was het eerste waaraan ik mocht meewerken. Dus die voelt wel speciaal. Na maanden zag ik haar weggaan en dacht ik: ‘een stukje van mijn werk zit daarin’. Hoe gaaf is dat.” Cornelies dag begint om 7.10 uur, na de koffie. “Wat we dan doen is afhankelijk van de fase van afbouw. In de eerste fase bestaat het werk uit schuren, schoonmaken en aanbrengen van steeds een nieuw laagje plamuur. Dat proces duurt een paar maanden, want de romp moet spiegelglad worden. Daarna brengen we een primerlaag aan.” “De voorlaatste fase is het aanbrengen van de showcoat.” Door het schuren krijg je matte oppervlakken. Sommige oneffenheden zie je pas als je glanslak hebt aangebracht. Daarom brengen we een showcoat aan, zodat deze oneffenheden zichtbaar worden en gerepareerd kunnen worden voordat de laatste laag wordt aangebracht. Als er dus nog iets moet worden aangepast, dan nu! Ook na de showcoat fase controleren we alles. Dan maken we het schilderwerk af met de topcoat. Al die laagjes, de verf die we gebruiken en de kleuren vormen samen een verfsysteem. Dat is speciaal ontwikkeld voor het jacht waar we aan werken.”
Wat ik heel gaaf vind, is deel uitmaken van het team. Zo was ik één van de twaalf helpers bij een grote spuitsessie van de romp, met twaalf spuiters. Ik duwde de brug waar twee spuiters op lagen. Als je dan om je heen kijkt en ziet hoe iedereen soepel samenwerkt, dat is voor mij de kers op de taart.” “Bij mijn eigen, eerste showcoat spuitsessie was ik superzenuwachtig: je wilt het toch graag goed doen. Gelukkig hebben we een fijne groep collega’s. Die gaven me het vertrouwen dat ik het kon. Die eerste paar meters waren behoorlijk spannend. Na de laatste laag keek ik achterom en had ik een geluksmomentje. Het zag er zo mooi uit! Ik was echt trots op wat ik had gedaan.” Of ik blij ben met mijn carrièreswitch? Het werk is leuk en ons eindproduct prachtig. Ook heb ik fijne collega’s en een goede werkgever. Geen moment spijt.”

MIS JOUW DROOMBAAN NIET

Blijf op de hoogte van nieuwe en relevante vacatures