Dennis werd bij Feadship ingehuurd voor ondersteuning bij verschillende projecten; hij werkte destijds als Structural Engineer voor een klein jachtontwerpbureau. Zo ervoer hij hoe het was om bij De Voogt Naval Architects (DVNA) te werken. Het beviel! “Na een jaar, in 2014, heb ik de overstap gemaakt naar een vast dienstverband bij DVNA"
“Ik ben Senior Project Engineer Structural,” zegt Dennis. “Vanuit die functie geef ik richting aan het ontwerp, zet het pad uit voor het constructief ontwerp en ben ik verantwoordelijk voor de correcte uitvoering ervan. Kom, ik neem je mee door het ontwerpproces:”

“Aangezien elk Feadship uniek is, is het werk altijd anders. Het team start met het verzamelen van ideeën en schetsen. Vervolgens komen we via meer gedetailleerde 3D modellen, sterkteberekeningen en FEM analyses tot een constructief ontwerp; volledig custom-made.

Wat betreft mijn eigen rol: ik ben 1,5 tot 2 jaar bij een project betrokken en heb dan contact met veel verschillende partijen uit de ‘supply chain’; van eigenaarsteam tot cascowerf en afbouwcoördinator. In elke projectfase veranderen mijn rol en werkzaamheden.”

“Hoe mijn dag eruit ziet? Die begint altijd met een kort overleg over lopende zaken. Daarna doe ik wat nodig is in een bepaalde fase van het project. In de Conceptfase ben ik bijvoorbeeld meer inhoudelijk bezig met schetsen en rekenwerk en heb ik conceptueel overleg met collega’s van andere disciplines. Denk aan Naval Architecture, Interior, Exterior en Mechanical. In de Engineeringfase verschuift mijn werk naar project management; dan stuur ik een team van structural engineers aan voor verdere uitwerking van het ontwerp, doe ik planning en maak de statusrapportage. De eindfase noemen we Design Monitoring; in die fase adviseer ik de werf tijdens de detail-engineering en bouw van het casco.”

“Als afdeling Structural Design bij DVNA zijn we de laatste jaren flink wat uitdagingen aangegaan op het gebied van onze werkmethodiek en implementatie van nieuwe softwaresystemen. Zo was de overgang van 2D tekeningen naar volledig geïntegreerde multidisciplinaire 3D engineering een enorme verandering. Stel je voor dat je al je oude, vertrouwde gereedschap wegdoet en met nieuw en onbekend gereedschap hetzelfde werk gaat doen; dat voelt een poos erg ongemakkelijk. Zo ging dat ook bij ons. Inmiddels is 3D engineering niet meer weg te denken uit ons ontwerpproces en zijn we heel blij dat we hebben doorgezet. We plukken er iedere dag de vruchten van.”
  • Functie: Senior Project Engineer Structural
  • Vakgebied: Engineering
  • Feadship Hero sinds: 2014
  • Bedrijf:  De Voogt Naval Architects

“Mijn rol verandert per projectfase”

“Het meest indrukwekkende van mijn werk bij Feadship vind ik de eerste ‘ontmoeting’ met het gebouwde jacht. Voor een lange periode is het jacht voor mij een serie berekeningen, een tekening of een 3D model. Maar de ontwerpfase is natuurlijk maar een deel van het bouwproces. Aan boord stappen is telkens weer een bijzondere ervaring. Ik ben er voor het eerst maar toch ken ik het jacht tot in detail. Dat is een soort ‘deja vu’...”

Dennis

  • Functie: Senior Project Engineer Structural
  • Vakgebied: Engineering
  • Feadship Hero sinds: 2014
  • Bedrijf:  De Voogt Naval Architects
Dennis werd bij Feadship ingehuurd voor ondersteuning bij verschillende projecten; hij werkte destijds als Structural Engineer voor een klein jachtontwerpbureau. Zo ervoer hij hoe het was om bij De Voogt Naval Architects (DVNA) te werken. Het beviel! “Na een jaar, in 2014, heb ik de overstap gemaakt naar een vast dienstverband bij DVNA.”
Foto van collega Rudie
“Ik ben Senior Project Engineer Structural,” zegt Dennis. “Vanuit die functie geef ik richting aan het ontwerp, zet het pad uit voor het constructief ontwerp en ben ik verantwoordelijk voor de correcte uitvoering ervan. Kom, ik neem je mee door het ontwerpproces:”

“Aangezien elk Feadship uniek is, is het werk altijd anders. Het team start met het verzamelen van ideeën en schetsen. Vervolgens komen we via meer gedetailleerde 3D modellen, sterkteberekeningen en FEM analyses tot een constructief ontwerp; volledig custom-made.

Wat betreft mijn eigen rol: ik ben 1,5 tot 2 jaar bij een project betrokken en heb dan contact met veel verschillende partijen uit de ‘supply chain’; van eigenaarsteam tot cascowerf en afbouwcoördinator. In elke projectfase veranderen mijn rol en werkzaamheden.

”“Hoe mijn dag eruit ziet? Die begint altijd met een kort overleg over lopende zaken. Daarna doe ik wat nodig is in een bepaalde fase van het project. In de Conceptfase ben ik bijvoorbeeld meer inhoudelijk bezig met schetsen en rekenwerk en heb ik conceptueel overleg met collega’s van andere disciplines. Denk aan Naval Architecture, Interior, Exterior en Mechanical. In de Engineeringfase verschuift mijn werk naar project management; dan stuur ik een team van structural engineers aan voor verdere uitwerking van het ontwerp, doe ik planning en maak de statusrapportage. De eindfase noemen we Design Monitoring; in die fase adviseer ik de werf tijdens de detail-engineering en bouw van het casco.”

Mijn rol verandert per projectfase

“Het meest indrukwekkende van mijn werk bij Feadship vind ik de eerste ‘ontmoeting’ met het gebouwde jacht. Voor een lange periode is het jacht voor mij een serie berekeningen, een tekening of een 3D model. Maar de ontwerpfase is natuurlijk maar een deel van het bouwproces. Aan boord stappen is telkens weer een bijzondere ervaring. Ik ben er voor het eerst maar toch ken ik het jacht tot in detail. Dat is een soort ‘deja vu’...”

MIS JOUW DROOMBAAN NIET

Blijf op de hoogte van nieuwe en relevante vacatures