Na haar afstuderen was de eerste baan van interieur engineer Juliana op een kleine werf in haar eigen land, Brazilië. “Ik werd totaal verliefd op de boten, het bouwproces en de makers,” herinnert ze zich. “Ik besloot ervaring op te doen in jachtontwerp op verschillende plekken in de wereld.” Dat werden Miami, Rome en… Royal van Lent Shipyard Kaag en Amsterdam.

De Braziliaanse Juliana ging ‘internationaal’: “De hele ervaring was geweldig,” zegt ze. “Ik kon werken met creatieve processen, zowel voor interieur als exterieur, maar de onrust bleef. Ik wist gewoon: ik voel me thuis op de werf, maar niet zómaar een. Ik wilde het hoogst haalbare. Juliana wist inmiddels: “Als je de moed hebt om de eerste stap te zetten in je carrière, volgt de rest vanzelf.” Ze solliciteerde bij Feadship...

…En ze werd aangenomen. In 2019 was het eerste jacht waar ze aan meewerkte Juice.

“Een ander land, een nieuwe stad, een nieuwe taal, nieuwe vrienden en ondertussen mijn best doen om goed werk af te leveren: het was een uitdaging,” zegt Juliana, met gevoel voor understatement. “Maar het lukte! Ik ben hier nog steeds en het wordt elke dag beter.”

“Mijn belangrijkste taak als interieur engineer is het ontwerpen van een functionele ruimte: een ideaal, leeg canvas voor de interieurarchitect en –decorateur. Startpunt is een overzichtstekening en een pakketje informatie: bijvoorbeeld over de hoogte van plafonds, type deuren, de brandinstallatie, het ventilatiesysteem en de ramen. Daarmee richten we globaal verschillende 3D ruimtes in. Denk aan de cabins, de lounges, de vertrekken van de bemanning, et cetera. Zodra de basis staat, gaan we detailleren. Dat doen we in overleg met andere disciplines zoals Constructie en WTB. Want je moet wel weten waar die lamp en die inbouwkast zouden passen.”

“Je moet je voorstellen dat dezelfde ruimte wel tig keer wordt besproken: telkens in een verder gevorderd stadium, over weer andere details. Zodra we helemaal tevreden zijn over een ruimte, dragen we de informatie over aan de architect. Deze zorgt tot in de kleinste details voor de afwerking.”

“The coolest thing,” zegt Juliana, “is dat ik in 3D werkte aan alle ruimtes van project 823, en nu op de werf met eigen ogen kan gaan zien hoe het wordt: daar kan niks tegenop. It’s an AMAZING feeling! Waar ik het meest trots op ben? Dat ik een radertje ben in dat hele complexe bouwproces. En dan zie hoe ieders werk bij elkaar komt in dat prachtige jacht.”

Juliana’s toekomst: “I just love the Netherlands! Ik blijf hier, ga me verder ontwikkelen in mijn werk. Die kans krijg ik bij Feadship.”
  • Functie: Engineer interieur
  • Vakgebied: Engineering
  • Feadship Hero sinds: 2019
  • Bedrijf:  Royal van Lent Shipyard Kaag / Amsterdam

"I just love the Netherlands! "

"Ik blijf hier, ga me verder ontwikkelen in mijn werk. Die kans krijg ik bij Feadship."

Juliana

  • Functie: Engineer interieur
  • Vakgebied: Engineering
  • Feadship Hero sinds: 2019
  • Bedrijf:  Royal van Lent Shipyard Kaag / Amsterdam
Na haar afstuderen was de eerste baan van interieur engineer Juliana op een kleine werf in haar eigen land, Brazilië. “Ik werd totaal verliefd op de boten, het bouwproces en de makers,” herinnert ze zich. “Ik besloot ervaring op te doen in jachtontwerp op verschillende plekken in de wereld.” Dat werden Miami, Rome en… Royal van Lent Shipyard Kaag en Amsterdam.
Foto van collega Rudie
De Braziliaanse Juliana ging ‘internationaal’: “De hele ervaring was geweldig,” zegt ze. “Ik kon werken met creatieve processen, zowel voor interieur als exterieur, maar de onrust bleef. Ik wist gewoon: ik voel me thuis op de werf, maar niet zómaar een. Ik wilde het hoogst haalbare. Juliana wist inmiddels: “Als je de moed hebt om de eerste stap te zetten in je carrière, volgt de rest vanzelf.” Ze solliciteerde bij Feadship...

…En ze werd aangenomen. In 2019 was het eerste jacht waar ze aan meewerkte Juice.

“Een ander land, een nieuwe stad, een nieuwe taal, nieuwe vrienden en ondertussen mijn best doen om goed werk af te leveren: het was een uitdaging,” zegt Juliana, met gevoel voor understatement. “Maar het lukte! Ik ben hier nog steeds en het wordt elke dag beter.”

“Mijn belangrijkste taak als interieur engineer is het ontwerpen van een functionele ruimte: een ideaal, leeg canvas voor de interieurarchitect en –decorateur. Startpunt is een overzichtstekening en een pakketje informatie: bijvoorbeeld over de hoogte van plafonds, type deuren, de brandinstallatie, het ventilatiesysteem en de ramen. Daarmee richten we globaal verschillende 3D ruimtes in. Denk aan de cabins, de lounges, de vertrekken van de bemanning, et cetera. Zodra de basis staat, gaan we detailleren. Dat doen we in overleg met andere disciplines zoals Constructie en WTB. Want je moet wel weten waar die lamp en die inbouwkast zouden passen.”

“Je moet je voorstellen dat dezelfde ruimte wel tig keer wordt besproken: telkens in een verder gevorderd stadium, over weer andere details. Zodra we helemaal tevreden zijn over een ruimte, dragen we de informatie over aan de architect. Deze zorgt tot in de kleinste details voor de afwerking.”

“The coolest thing,” zegt Juliana, “is dat ik in 3D werkte aan alle ruimtes van project 823, en nu op de werf met eigen ogen kan gaan zien hoe het wordt: daar kan niks tegenop. It’s an AMAZING feeling! Waar ik het meest trots op ben? Dat ik een radertje ben in dat hele complexe bouwproces. En dan zie hoe ieders werk bij elkaar komt in dat prachtige jacht.”

“I just love the Netherlands! "

"Ik blijf hier, ga me verder ontwikkelen in mijn werk. Die kans krijg ik bij Feadship.”

MIS JOUW DROOMBAAN NIET

Blijf op de hoogte van nieuwe en relevante vacatures